,,Milý Magazíne Víkend a celá TV Novo" aneb jak to vypadá, když chcete shrnout metal do sedmi minut

18. listopadu 2012 v 18:11 | Ivuše |  Ivuše - Články týkající se subkultur
...laskavě si prvně ověřte, zda jsou vaše domněnky správné, než jimi začnete krmit své diváky. Oni totiž spoléhají na to, že jim říkáte pravdu, a i když to vám je třeba ukradené, tak lidem, kterých se vaše reportáže týkají, to ukradené vážně není.
Ivuše je tu s prvním článkem pro The Darkness Club a rozhodla se trochu ujasnit informace, které zazněly v roce 2007 v seriálu Magazín Víkend o metalu. Je nezbytné, abyste se na reportáž podívali a dobře poslouchali.


Shlédnuto? Výborně, nyní můžeme přejít k mojí kritice.



První věc, která se mi zpříčila v uších byla: ,,Reportáž o zábavě či umanutí..." Nic ve zlém, ale já metal vždy považovala za životní styl nebo směr a dle mého názoru kdo to tak nebere, nepatří do něho. Ano, zábava to, samozřejmě, je, ale umanutí? Nejsem si docela jistá, co si mám představit pod slovem umanutí, ale vím, že se mi nelíbí se spojení s metalem.
,,...napůl hrůzná a napůl legrační zábava..." Uznávám, že pro některé slabší nátury může být metalová hudba trochu zastrašující. Přecijen některé kapely si zakládají na co nejhororovějším zvuku jejich písní, ovšem na druhou stranu má metal spoustu druhů a troufám si tvrdit, že kdo trochu hledá, může si přijít na své.
,,...pár zvrácených bláznů..." Zvrácených? Nejsem si jistá, co přesně považuje pan reportér na metalu za zrvácené. Docela ráda bych se ho zeptala, jestli považuje za zvrácenější třeba growlnig nebo to, že někdo dokáže rappovat o tom, jak znásilnil nějakou dívku...
,,Někdy se s nadsázkou tvrdí, že začátek metalu sahá až do 19. století, kdy skladatel Richard Wagner do svého orchestru zavedl dunivou basovou sekci v čele s obřím kontrabasem..." No já nevím. Nikdy předtím jsem nic podobného neslyšela a jelikož je ta reportáž plná nesmyslů, nechce se mi věřit ani tomuto. Kde k tomu asi přišli? Je sice pravda, že nějaký určitý odnože metalu s tou klasikou koketujou, ale nemyslím si, že by to mělo co společného s Wagnerem. Většina metalistů prostě má cítění pro vážnou hudbu, ale tím nechci říct, že by to nemohla být pravda.
Thrash metal. Zatím jsem mu na chuť nepřišla, takže jsem thrashmetalových písniček moc neslyšela, ale pokud se dobře pamatuji, tato odnož metalu je spojená hlavně s velkou rychlostí, ale že by zpěv připomínal zvracení? O tom nic nevím a ani v té ukázce mi ten zpěv 'zvracecí' nepřipadal. To v deathmetalu už je věc jiná - ano, tam se to 'zvracení', jak tomu většina lidí s oblibnou říká, objevuje. Patří tam, ale zase nesouhlasím s tím obklopováním mrtvolami a podobně. Je to tak, ale zase jenom u některých poddruhů deathmetalu a jak jistě všichni víme, nemá jich málo. ,,Prý i tady jde pořád o zábavu." Ano, jde. Občas jsou to sice vážně chuťovky, o kterých kapely zpívají nebo je zobrazují na obaly alb, ale já v tom vidím spíš jistý druh humoru nebo pohledu na svět. Pořád to má něco do sebe a souhlasím s tím, co tam řekl Aleš Brichta. Je to divadlo.

Aleš Brichta

Jak vypadá metalista... Část, která mě naštvala asi nejvíce společně s řečmi o norském black metalu. Nebudu z toho vypisovat žádné citace. Co tam řekl Hejna z kapely Stigma mi přijde jako nesmysl nejvyššího kalibru. Jasná ukázka toho, že i příslušníci tohoto stylu můžou být celkem mimo, i když na druhou stranu bych to mohla brát jako jeho názor a v tom případě bych neměla námitky. Jenomže on to podal jako danou věc a stejně tak to udělal pan reportér. Ne, ne a ještě jednou NE! Jsou to kraviny a vy jste blbeček, pane Krušino! Oblékání je věc každého, metalisti žádné uniformy, ani nic jim podobného nenosí a tohle mě opravdu rozčiluje. Stejně jako si každý může dobrovolně vybrat, co bude poslouchat, tak si každý může dobrovolně vybrat, co bude nosit na sobě. Sice mě zamrzí, když vidím nagelovaného kluka s rozkrokem u kolen nebo slečnu v růžovém, kteří poslouchají tvrdou hudbu, ale několik takových znám a vím, že ač ne tělem, tak duší metalisti jsou. Oblečením každý může reprezentovat hudbu, kterou poslouchá, ale není to jeho povinností, a teď nemluvím jenom o metalu, ale myslím, že to můžu tvrdit o veškeré hudbě. Můj osobní názor ale je, že kdo tu 'svou' muziku má opravdu rád a opravdu se cítí být příslušníkem daného stylu, alespoň trochu tomu svůj vzhled přizpůsobí.
Ovšem zpět k oblékání metalistů. Jak řekl k této reportáži s úsměvem můj přítel: ,,Já nemám tetování ani dlouhé vlasy, jsem teda asi hoper." Ano. Podle výčtu 'nezbytností', které má mít správný metalista na sobě, nejsem ani já metalistka, protože nemám tetování a nenosím na sobě žádné vyobrazení Satana. Smutné zjištění.
Metalista určitě nemusí nutně dělat tzv. paroháče, ovšem zatím jsem se asi nesetkala s žádným, který by ho alespoň na koncertě nedělal. Jinak opravdu bravurní překlad pro headbanging! Vážně! Tleskám...
Ďáblovi soustružníci vs. Nejlepší soustružníci. Musela jsem se pousmát, když o tom pan Brichta mluvil. Je to jasná ukázka toho, že lidé mívají problém s něčím až tehdy, když v tom není nic pozitivního pro ně nebo když to naopak znamená pro ně něco zlého, ovšem za komunistického ČSR tu bylo vše padlé na hlavu.
Co tak dodat k tomu, co řekl Big Boss? Asi jen, že by si ta jeho slova mělo poslechnout více lidí a hlavně by si je měli vzít k srdci. Metalisté jsou svobodní lidé a je na každém, jaké náboženství nebo jakou filosofii vyznává. Metalista se nerovná satanista! Což mě vede k té druhé věci, která mě v reportáži neskutečně naštvala a totiž ta část o norském black metalu. Co já pamatuji, vždy všichni říkají, že norský black je kapitola sama pro sebe a nemá se motat dohromady se zbytkem. Vypalování kostelů a čin Varga Virkernse podle mě neměl co dočinění s hudbou, ale s náboženstvím dotyčných a s lidským myšlením. Prostě pokud má být někdo vrah, tak za to může jeho poškozená mentalita a nic jiného. Navíc Norové jsou jako národ docela zvláštní lidé, pokud vím, tak ne příliš přátelští a důvěřiví, a hlavně do dnes naštvaní, že křesťané zahubili jejich někdejší kulturu, což prostě je pravda a ne že ne.

Big Boss (Root)

Na poslední část celé reportáže, kde je řečeno, že metalista je člověk jako každý jiný, se dá říci jen jedno; a co jste si, sakra, mysleli? Nevím, jací bychom měli být. Prostě jsme lidé a lidé mají různé výstřelky. Pro nás je to tvrdá hudba a já bych řekla, že to je ta z lepších variant těch 'výstřelků'.
 

8 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Effy Effy | E-mail | Web | 18. listopadu 2012 v 18:50 | Reagovat

Tak fajn, u té reportáže jsem nemohla zastavit záchvaty smíchu!
Když to vezmu obráceně, každý kdo má dlouhé vlasy a tetování je metalista? :D
Jsem ráda že jsem se na to v roce 2007 nekoukala. No co, jejich blbost obrečím teď, když ne tehdy.

2 kirma-lee kirma-lee | Web | 18. listopadu 2012 v 19:31 | Reagovat

Tak to prostě vypadá, když lidé mluví o něčem, o čem ví teda sakra málo .. právě si myslím, že právě média můžou za to, že se rozneslo pozérství a lidé věří naprosto debilním informacím. Pak se všichni diví, že když někdo na ulici uvidí člověka v metalovém oblečení, řekne si: "Dál od  něj, určitě věří v satana!!" Šílenost.

3 Chloë Noir Chloë Noir | E-mail | Web | 18. listopadu 2012 v 19:55 | Reagovat

Nejako pozerám, že Nova mala celkovo nejaké vtipné reportáže...veď aj vtedy o emo.
Som na to kukala a len že WTF?! :-?

4 the-darkness-club the-darkness-club | 18. listopadu 2012 v 20:00 | Reagovat

[1]: Já spíše nevěděla, jestli se mám smát nebo brečet. Tak jsem vzala takovou střední cestu - byla jsem naštvaná. :-D
To je hodně dobrá otázka. Chvílemi mám nutkání napsat panu Krušinovi nějaký hezký e-mail, ale zase si říkám, že už je to nějaký pátek, co byla ta reportáž zveřejněná a takhle zpětně do toho šťourat by bylo na houby.

[2]: Souhlasím. Média... hned mi přišla na mysl stejnojmená písnička od Dymytry. Tam je řečeno asi vše. :)

Ivuše

5 the-darkness-club the-darkness-club | 18. listopadu 2012 v 20:01 | Reagovat

[3]: Nova nemá pro nic za nic přezdívku 'TV Hovna'. :-D

Ivuše

6 Vaše Angela Vaše Angela | E-mail | Web | 19. listopadu 2012 v 18:21 | Reagovat

Musela jsem se smát, prý připomíná zvracení :-D Z toho nemůžu ještě teď, ten reportér asi nikdy nikoho zvracet neslyšel. Aleš Brichta má pravdu, je to divadlo. Nechápu, proč by muselo být pravidlem černé oblečení atd., mám třeba jednu kamarádku, která má ráda růžovou, oranžovou, žlutou a různé duhové barvy, nikdo by do ní neřekl, že poslouchá metal, ale je to tak.

7 Hellie Hellie | Web | 21. listopadu 2012 v 22:19 | Reagovat

Ta reportáž mě rozesmála a naštvala zároveň. Strašným způsobem mě dokážou vytočit tvrzení, že metalista=satanista. A taky moc nemusím ty kecy o blití do mikrofonu.  Ale s takovými názory setkávám celkem často a už jsem se naučila se jim jen smát. Navíc je vědecky dokázáno, že metal poslouchají hlavně inteligentní a nadaní lidé. :-) holt má pan Krušina smůlu :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama